به گزارش خبرنگار همدان پرس؛ کارگردان نمایش خیابانی «اینجا کجاست؟ من کیم» معتقد است که نمایشهای خیابانی باید در طول روز اجرا شوند تا سرمای هوا مشکلی برای مخاطبان ایجاد نکند.
مسعود محرابی در گفت و گو با خبرنگار همدان پرس، گفت: نمایش «اینجا کجاست؟ من کیم» درباره بچه غولی است که همه بچهها از آن ناراحت هستند و شاخ او میشکند و کدخدا او را به روستا میبرد و آموزشهایی را یاد میگیرد. آنجا میفهمند او غول است و میخواهند از روستا برود. سعی کردیم مخاطب تنها به عنوان تماشاگر آن را نبیند و حضور فعالی در نمایش داشته باشد و حتی روی آن تاثیر بگذارد.
وی ادامه داد: نمایش ما کودک است و سعی کردیم یک فضای سنتی ایرانی را کار کنیم و به لحاظ ابزار و موضوع پیچیدگی نداشته باشد. موسیقی کار هم کودکانه است و خواستیم مثلا در بخش مکتب خانه شاگردهای آن را از میان تماشاگران انتخاب کنیم. ما نمایش را برای مخاطب اجرا میکنیم و سعی میکنیم با تماشاگر ارتباط صمیمی برقرار کند.
محرابی افزود: سعی کردیم روی صحنه خودمان باشیم و بازی نکنیم و تماشاگر ما را بچرخاند. مفهوم و محتوای خاصی را هم به صورت مستقیم نگفتیم و سعی کردیم پیاممان را به صورت غیر مستقیم به مخاطب انتقال دهیم. کودک ایرانی باهوش است و مفاهیم مورد نظر را دریافت میکند.
وی درباره محدودیت اجراهای عمومی نمایشهای خیابانی گفت: این بخش باید آسیب شناسی شود. در کل سیستم مدیریتی تئاتر ما این گونه است که مدیری میآيد و کارهایی را در زمان مدیریتش انجام میدهد. مدیر بعدی که میآید به جای اینکه کار او را ادامه دهد، همه چیز را از نو شروع میکند. تئاتر خیابانی هم چنین وضعیتی دارد و مثلا بعد از پایان جشنواره تئاتر کودک مشخص نیست هشت نمایش خیابانی چه سرنوشتی پیدا میکنند.
محرابی درباره محل اجرای نمایشهای خیابانی هم تصریح کرد: خوب است که نمایشهای خیابانی در سطح شهر و روستاها اجرا شود. ولی با مشکلاتی مثل سرمای هوا هم روبرو هستیم. مثلا اجرایمان را داخل مجتمع انجام دادیم تا سرما مشکلی را برای کودکان ایجاد نکند. طبعا وقتی در پارک اجرا کنیم محوطه سربستهای وجود ندارد تا در صورت سرمای هوا نمایش را به آن انتقال دهیم. به نظرم نباید ساعات دیروقت شب را به اجراهای خیابانی اختصاص میدادند. امیدواریم در سالهای آینده توجه بیشتری به نمایشهای خیابانی صورت گیرد.
بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان تا 30 مهر ماه در همدان ادامه دارد. |